Kawasaki Racing Bikes Finland

*

Uusimmat viestit

Kawatori

K&N UUSI XZ10R Ilmansuodatin


Hinta: 65.00 EUR
Päiväys: 12/04/2019
Kommentit (0)
Vanteet Kawasaki ZXR


Hinta: 150.00 EUR
Päiväys: 15/09/2018
Kommentit (0)
nahkainen ajotakki


Hinta: 200.00 EUR
Päiväys: 24/02/2018
Kommentit (0)
Ostetaan shad sportrack Z1000

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 17/07/2017
Kommentit (0)
Kawasaki zx-12r

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 13/06/2016
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Kawasaki GPZ-1000RX Käynnistymisongelma(t) / Via Dolorosa  (Luettu 5608 kertaa)

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lightninglake

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 3
  • Viestieni tykkäämiset: 4
  • Paikalla:25.10.12 - klo:18:23
  • Kuvat
Olen uusi moottoripyörien maailmassa ja tällä foorumilla. Päänvaivaa tuottaa ensimmäinen pyöräni, Kawan vm. -87 oleva tonninen räksy. Pyörä lähti käyntiin starttaamalla vielä viime syksynä lämpimästä tallista. Käynnistyminen onnistui hienosti, kunnes pyörä alkoi syömään startin hampaita. Viaksi löytyi motin purkamisen jälkeen irronnut pultti, joka piti bendix-laitteelle voimaa välittävän hammaspyörän akselin paikallaan. Pultti siis irtosi -> akseli pääsi heilumaan -> akselilla oleva hammasratas söi startista hampaat -> startti pääsi "lyömään läpi".

Moottorin sain 3 viikkoa sitten kasaan, mutta murheet jatkuvat.. Pyörä yrittää käynnistyä, mutta toistaiseksi pisin tyhjäkäynnillä saavutettu käymisaika on noin 15-20 sekunttia. "Kovasti lupaa, mutta ei lunasta".

Seuraavat toimenpiteet on tehty käynnistämisen edistämiseksi:

-Tankki pesty ruosteesta sitruunahapolla ja huuhdeltu, uutta 98:a tankkiin
-Hana aukaistu ja sen esisuodatin puhdistettu, myös puhallettu kanaviin ja liikuteltu hanan kahvaa samalla (ilma menee läpi)
-Polttoaineletkut puhdistettu ja "pääletkussa" uusi Bilteman suodatin (klemmarit kunnolla kiristetty joka kohdasta)
-Kaasuttimien kalvot tarkistettu (ehjät) ja neulojen sokat samoissa urissa jokaisessa kaasuttimessa
-Kaasuttimien kohokammiot aukaistu ja puhdistettu, paineilmalla varoen puhallettu suuttimet ja kanavat auki
-Kohojen ja neulojen liikkuvuus tarkastettu (kohot ehjät)
-Kaasuttimien ja lohkojen väliset kumikurkut ehjät ja kiristimet ovat tiukasti kiinni
-Kaasuttimen säätöihin ei ole VIELÄ koskettu, koska pyörä käynnistyi niillä viime syksynä..
-Tulpat uusittiin viime syksynä ja niillä pyörä kävi viime syksynä
-Tulpat on puhdistettu ja kärkiväli on säädetty rakotulkilla noin 0,6 mm:iin (0,6...0,7 ohjearvo)
-Tulpanjohdot uusittu
-Sytytyksen ajoitus tarkistettu ja nokka-akselit on synkronoitu kampiakselin kanssa kohdalleen
-Venttiilien välykset säädetty ohjearvojen puoleen väliin (testattu ettei mikään niistä kanna kiinni-asennossaan)
-Tulpille tulee jokaiselle kipinät (ei erityisen mahtavat, mutta vastaavat kuin ennenkin kun pyörä kävi..)
-Akku on vanhahko, mutta uudemmasta auton akusta on otettu lisävirtaa (molemmat ladattu ennen käynnistysyrityksiä)
-Käytetty hyväkuntoinen starttimoottori löytyi Englannista ja pyörittää moottoria hyvin

Kaasun vetävä vaijeri on uusi ja testattu ettei vaikuta tyhjäkäyntiin (löysätty riittävästi). Tyhjäkäyntiruuvilla on koetettu eri asentoja ja välillä kone käy hetken, mutta sammuu pian. Moottoria on koetettu lämmittää ulkoisesti, jotta öljyt hieman notkistuisivat (lämpimän tallin lisäksi). Myös muita "poppa-konsteja" on yritetty, mm. tulppien esikuumentamista, moottoriöljyn lisäämistä sylintereihin (puristuksien lisääminen/varmistaminen), polttoaineen lisäämistä suoraan sylintereihin ja myös vetämällä pyörä on yritetty käynnistää.

Useiden lyhyiden starttailujen jälkeen tulpat pysyvät kuivina, vaikka ryyppy olisi täysin päällä koko ajan. Mistä voisi johtua tuo ettei saa tarpeeksi bensaa?? "Ryyppyletkusta" eli tankin hanalle tulevasta alipaineletkusta on yritetty kaataa myös pieniä määriä bensaa kaasariin jolloin kyseisen kaasuttimen sylinteri on saatu tulvimaan -> myöhemmin 1-2 kertaa paukahti putkessa eli siellä paloi. Normaalikäynnistysyrityksillä tätä ei tapahdu koskaan.

Kohokammioihin bensa pääsee, mutta ei sylintereille, tai sitä tulee liian vähän jostakin syystä?? Kun pyörä "käy hetken" niin käyntiääni on hyvä eli ei sivuääniä/kolinoita. Kytkimen mikrokytkin on ohitettu tai kytkimen kahva ei tarvitse olla pohjassa kun pyörää käynnistetään. Tappokytkin tai vaihde päällä pyörä ei starttaa. Seisontajalan anturi toimii normaalisti. Tankin korkkia on koetettu pitää auki ja kiinni käynnistysyritysten lomassa.

Voiko pyörän akku olla niin huono ettei sytytyspuolille tule tarpeeksi virtaa eli tulpille ei edelleen tule tarpeeksi sytytysenergiaa ilma/polttoaineseoksen sytyttämiseen?? (Huolimatta lisäakusta?)

Voiko käytetty startti olla sisältä likainen tai muuten vain "viedä liikaa virtaa" sytytykseltä??

Voiko tankin hanassa (alipaineletkun puolella) olevien kalvojen kunnolla olla ratkaisevaa vaikutusta kaasuttimien toimintaan? (Jossakin foorumissa liikkuvien kalvojen sanottiin toimivan polttoainepumppuna kaasareille, mitä hieman epäilen..)

Voiko CDI-boxissa olla jotakin häikkää, mikä estäisi käynnistymisen?? (Boxi irroitettu, liittimiin sumutettu WD-40:stä ja kipinät tulee tulpille..)

..Niin ja tankin hanaa on koetettu pitää kaikissa asennoissa. Myös kaasukahvan asentoa on yritetty muuttaa stattailujen yhteydessä.

Minulta alkaa kohta ideat loppumaan, joten fiksumpien ja kokeneempien apua kaivataan!! :) Kaasutintekniikka on minulle hieman uusi tuttavuus, mutta foorumeilta ja tuttavilta olen koettanut kaivaa tietoa ja soveltaa sitä tuohon käynnistämiseen.. Valitettavasti heikoin tuloksin.

Startin tarkistan huomenna ja CDI-boksia rupean mittailemaan seuraavan kerran kun pajalle eksyn.. Ohjearvoina siihen käytän kyseisen pyörän saksankielistä korjausopasta. Kaveri lupasi lainata mittarit joilla pystyy tarkistamaan vielä sylintereiden puristuspaineet.

Kiitoksia etukäteen asiallisista vinkeistä ja ehdotuksista! :) Kirjoitan tähän "romaaniin" jatkoa seuraavista yrityksistä ja siitä jos ongelma sattuisi ratkeamaan jollakin konstilla.

Poissa SamiN

  • Moderaattori
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 2
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Huhti 2011
  • Viestejä: 916
  • Viestieni tykkäämiset: 317
  • Paikkakunta: Lempäälä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:10.09.19 - klo:21:40
  • ZZR1400 N2O
  • Kuvat
Vs: Kawasaki GPZ-1000RX Käynnistymisongelma(t) / Via Dolorosa
« Vastaus #1 : 08.04.12 - klo:21:59 »
Tervetuloa foorumille!

Aika kattavan check-listin olet tehnyt.
Pari juttua mitä tulee mieleen, on jännitteen mittaus startatessa sekä puolien mittaus.
Niin ja tulppien uusinta.

Toivotaan että joku foorulaisista osaisi antaa parempia vinkkejä.

Poissa Goofy S

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Loka 2010
  • Viestejä: 248
  • Viestieni tykkäämiset: 116
  • Paikkakunta: Espoo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.11.15 - klo:00:44
  • Z1000 -11
  • Kuvat
Vs: Kawasaki GPZ-1000RX Käynnistymisongelma(t) / Via Dolorosa
« Vastaus #2 : 08.04.12 - klo:23:11 »
Puolien johdot ristissä?
Team Green

Poissa Lightninglake

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 3
  • Viestieni tykkäämiset: 4
  • Paikalla:25.10.12 - klo:18:23
  • Kuvat
Vs: Kawasaki GPZ-1000RX Käynnistymisongelma(t) / Via Dolorosa
« Vastaus #3 : 09.04.12 - klo:10:08 »
Tervetuloa foorumille!

Aika kattavan check-listin olet tehnyt.
Pari juttua mitä tulee mieleen, on jännitteen mittaus startatessa sekä puolien mittaus.
Niin ja tulppien uusinta.

Toivotaan että joku foorulaisista osaisi antaa parempia vinkkejä.

>> Kiitoksia SamiN ja Goofy S nopeista vastauksista!! Yleismittarista oli paristo päässyt loppumaan ni pitää mittailut tehdä hieman myöhemmin. Tulpat ajattelin uusia seuraavaksi ja poistaa bilteman välisuodattimen, josko olisi apuja.. Puolien johtoparit ( + ja - ) tuli merkittyä ennen irroittamista puoliin. Molempien puolien johtoja on myös koetetty laittaa ristiin, mutta siitäkään ei ollut avuksi. Moottori poltti väärän tahdin aikana kuin noin teki. Myös uusittujen tulpanjohtojen kanssa olin huolellinen ja merkitsin järjestyksen juuri samalla lailla puolilta tulpille, kuin pyörässä oli alun perinkin :) Ilmoitteilen onko noista tempuista apuja! :)

Poissa Lightninglake

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 3
  • Viestieni tykkäämiset: 4
  • Paikalla:25.10.12 - klo:18:23
  • Kuvat
Vs: Kawasaki GPZ-1000RX Käynnistymisongelma(t) / Via Dolorosa
« Vastaus #4 : 25.10.12 - klo:18:23 »
-> Pyörä saatiin kesällä käyntiin ja ihan hyvin pelaa (kävin juuri heittämässä parin kilsan lenkin lämpötilan ollessa -1, ilman suurempia ongelmia). Kesä vilahti liiankin kiireisesti, mutta sekaan mahtui parikin miellyttävää ajoreissua. Nyt on aikaa tännekin kirjoittaa hieman omia huomioita, joista toivottavasti on apua toisillekin.

Käynnistämisen esti loppujen lopuksi imupuolen nokka-akselin väärä asento (antoi tulpanreiästä mitattuna vain 2-3 barin puristukset..). Seurasi jälleen pienehkö purkusessio, jossa nokka-akseleiden asentoa pääsisi tarkastamaan. Tarkastuksen apuna oli saksankielinen korjausopas, jonka mukaan kaikki oli kunnossa sen kuvien mukaisesti - näin ei kuitenkaan ollut! Akselin päässä oli kaksi merkintää ja oppaassa neuvottiin käyttämään juuri "sitä väärää". Imupuolen akselin asettaminen toiseen merkkiin korjasi ongelman ja pyörä hyrähti leikiten käyntiin. Ikäviä tuollaiset virheet oppaissa, kun pahimmassa tapauksessahan mäntä pääsee iskemään vasten aukiolevaa venttiiliä ja seuraukset lienevät katastrofaaliset.. Jatkossa opas pysyy lähinnä hätävarana korjauksissa ja sen sokea noudattaminen jää vähemmälle.

Muita sattuneita kommelluksia/vastoinkäymisiä ajoreissujen aikana oli mm. ketjunkiristäjän toisen kiinnitysruuvin kierteiden korkkaaminen ja 4.:n sylinterin kaasuttimen ylitulviminen. Kiinnitysruuvi on korjattu tilapäisesti, mutta vaatinee jatkossa helicoilaamista, eli teräksisen kierrekorjausholkin käyttämistä varmemman ratkaisun takaamiseksi. "Kaasutinpaketti" tuli kuntoon, kun kohokammiot aukaisi ja puhdisti huolellisesti. Samalla kohoissa olevia metallisia "kieliä" tuli taivutettua aavistuksen ylemmäs (tahtoo sanoa: tankista tuleva bensalinja sulkeutuu hieman aikaisemmin, kun kaasuttimen koho nostaa neulaventtiiliä vähemällä kohokammioiden täyttymisellä) ja ainakin äskeisen testiajon perusteella ylitulvimisongelma näillä ratkesi!

Muitakin positiivisia ominaisuuksia saavutettiin kaasareiden huollolla: ->pyörä ei enää käy kolmella sylinterillä kuten monesti aiemmin! ->>> Johtopäätöksenä haluaisin sanoa, että aikaisemmallakin omistajalla on ollut sama ongelma kaasareiden kanssa.. Nimittäin, kun yksi sylintereistä on täynnä bensaa ja erehdyt starttaamaan ei ole yhtään arvoitus, miksi startin hampaat leikkautuvat irti... Iskee nimittäin ikävästi takaisin Luonnollisesti myös kaasuttimen seossuhde kärsii tällaisessa tapauksessa, kun bensaa menee sylinterille hurjasti liikaa -> käy kolmella tai vähemmillä sylintereillä riippuen kuinka monessa kaasareista ongelma esiintyy.

Kaikesta huolimatta pyörä käynnistyy nyt mukavan helposti ja ensikaudella starttailu jatkuu uuden akun voimin. Toivottavasti ensikausi sujuisi hieman mukavempien kokemusten ja enempien kilometrien merkeissä.

Ehkä jatkossa kokemusta karttuisi sen verran, että tällaiset "yksinkertaiset viat" oppisi huomaamaan hieman aikaisemmassa vaiheessa..

Kiitoksia jälleen hyvistä ja asiallisista neuvoista!


  Aihe / Aloittaja Vastauksia / Lukukerrat Uusin viesti
xx
Kawasaki ZX-6R 2011

Aloittaja Zip

6 Vastauksia
3133 Lukukerrat
Uusin viesti 13.01.11 - klo:14:35
jarska
xx
Kawasaki Z 750 -04 tyyppiviat

Aloittaja Turakainen

1 Vastauksia
4113 Lukukerrat
Uusin viesti 23.08.11 - klo:15:06
Miguelo
xx
Kawasaki zx-6r vm. 99 käyntihäiriö

Aloittaja njv0205

8 Vastauksia
4717 Lukukerrat
Uusin viesti 28.04.12 - klo:01:16
njv0205
xx
Kawasaki zx6r -03

Aloittaja 1ossi1

6 Vastauksia
4733 Lukukerrat
Uusin viesti 20.04.13 - klo:12:25
► Re8ecca
 

TinyPortal © 2005-2018