Hmm.. Jotain juttuja tuli mieleen.
Eka toi soft vs hard limiter. Periaatteessa se toimii jotensakin siten, että alakierrosrajaan tullessa (soft esim. 11200rpm) ecu pätkäisee muutaman kierroksen (esim 3 kierrosta) ajaksi 1:stä tai 2:sta sylinteristä kipinän tai bensan (Busissa muistaakseni katkesi bensa ja kahdesta sylinteristä?! selitetty orgin puolella ainakin Miksi päätin luopua Power Commanderista... -ketjussa) ja ylemmälle rajalla (hard esim. 11400rpm) tullessa katkee vasta meno kokonaan. Soft limiterin tarkotus on ymmärtääkseni säästää nokkaketjun hyppimiseltä kun rajoittimelle mennessä ensin hidastetaan konetta vähän, eikä katkaista menoa 'täydestä rähinästä' kerralla. Ilokaasulaitteissa tuo soft limiter poistetaan mahdollisuuksien mukaan käytöstä, koska bensan katkominen silloin saattaa olla turmiollista.
Itselle tuli kuitenkin mieleen se että tuo kerrottu varttimailin nopeuden nousu ei välttämättä johdu itsessään tuosta limiteristä, vaan se saattaa johtua ihan siitä että tehokäyrä on paremmalla alueella kun vaihdot on pikkasen alempana. Esim toi oma laite kun penkitettiin vakioputkella, niin se pysyi paremmalla tehoalueella kun vaihtoi selvästi ennen rajoitinta. GC:lla saa katsottua hyvin ne vaihtokohtien kierrosluvun tippumisetkin ja verrata dynolapun käyrään jos sellainen vaan löytyy.
Madallusten ja peilin poistojen vaikutuksia voit kokeilla vaikka
täällä. Tuo mun laskuri on kyllä tehty 12R:lle, mutta antaa hyvin suuntaa vaikutuksista ja jos innostaa niin on helppo muuttaa nuo ilmanvastuskertoimet, pinta-alat, välitykset yms. ZZR:lle sopivaksi jos vähän tajuaa edes jostain ohjelmoinnista. Jos tajuaa enemmän ohjelmoinnista niin ei tarvi kertoa että tuo laskurin toteutus on mitä on

Jos tarvitsee muutella pyörää ylös ja alas, kuten itse teen koko ajan, niin vaivattominta on just taakse nuo ruuvattavat koiranluut ja sitten liinat keulaan. Niiden kolmiasentoisten luiden kanssa käy vähän siten että ei niitä jaksa monesti kesässä alkaa vaihdella kun vaatii pahimmassa tapauksessa pakoputkien irrotuksen. Madalla se pyörä (esim 50mm) niin keuliminen ei ole enää ollenkaan ongelma. Keulimista estää myös esijännityksen ja menovaimennuksen löysääminen.
Vakio pyörässä muuttaisin takaratasta, tai oikeammin se on ainut vaihtoehto koska tuon eturattaan muuttaminen yhdellä piikillä vaikuttaa liian paljon, teho vaan yksinkertaisesti loppuu.
edit. korjasin linkin...