Mä olen sitä mieltä että nämä on tosi vahvasti tunneasioita.
Harva meistä katukuskeista oikeasti hyötyy Comentajasta.
Mutta, mitäs hyötyä slipareista, billettikahvoista yms. muistakaan kikottimista on? Tai koko moposta yleensäkään?
Kyse lienee siitä että mitä mä itse haluan. Jos mä haluan Yoshin tai Comentajan tai jonkin muun tarpeellisen lisävarusteen niin silloin mä tarvitsen sen ja hankin sen.
Jos itsestä tuntuu siltä että se Comentaja parantaa kulkua niin sittenhän se on ehdottoman tarpeellinen hankinta.
Valitan tätä ei-teknistä vastausta mutta kun tunteet ja järki ei aina mahdu samaan harrastukseen...
Samansuuntaiset ajatukset mullakin.
Monestihan on niin että järkisyillä näitä on turha perustella

Joissakin tapauksissa tarvetta komentajalle saattaa kuitenkin olla:
MP-Maailma 4/2010 numerossa oli vertailussa 6 kpl Slip-on vaimentimia ja koekaniinina oli
Kawan Z750 2008 malli . Jokaista vaimenninta testattiin myös Dynojetin Powercommanderin kanssa.
Tehoa pelkällä komentajalla ei saatu kuin 1-2 hv lisää mutta kahden vaimentajan kanssa sitä pidettiin
välttämättömänä koska seokset meni muuten liian laihalle. Testin teholkkain vaimennin (Mivv Suono Full Carbon )
jolla saatiin 10.4 hv lisää tehoa vaati ehdottomasti komentajan . Akra oli siinä rajoilla .
Testissä todettiin että suurin hyöty komentajasta saadaan silloin kun teho/vääntökäyrässä on selvä kuoppa joka pystytään korjamaan . Huipputehoon sillä harvemmin on juurikaan vaikutusta .
Oman pyörän kanssa kävin syksyllä penkissä ja teho sekä vääntökäyrä oli kuin suoraan oppikirjasta eli vailla mitään kuoppia . Eli minun pyörään sillä tuskin saadaan parannusta mutta joidenkin sliparien kansssa se on tosiaan välttämätön koska muuten mennään seoksissa liian laihalle.
Tämä edellä mainittu pätee ainoastaan Z750 2007-2011 malleihin. Joidenkin pyörämallien kohdalla tilanne voi olla jopa sellainen että vakiovaimennin on niin hyvä että sliparilla ei välttämättä saada juurikaan tehoa lisää.