pieni bugi on kun madaltaa niin näyttäs vaativan enemmän hp kun normi vai menikö jotain ohi ?
joku vois mitata kyllä omasta zzr:stään paljonko se alue on joka madaltaessa piiloon menee. siellä on nyt sama arvo kun zx12:lla, eli 16cm x madallaksen arvo.
Niin siis kun tuo madaltamisen hyöty perustuu siihen yksinkertaistetusti* että tuulta halkova pinta-ala pienenee. Niin se jokaisella madalletulla sentillä katoava pinta-ala pitäs selvittää. Raapustelen vaikka periaatekuvan niin selvii paremmin, vähän vaikee selvittää näin sanallisesti.
Cadillakin sitä voidaan selvittää.
(*Samallahan tuo madallus muuttaa sitä kokonais cv:tä, mutta sen määrittäminen lie vähään niin ja näin...)
Jees, ymmärrän kyllä periaatteen. zx14 madalluksessa p-a:n muutos taitaa olla aika pientä?? väänsin nyt tuon mielestäni oikeaan mittakaavaan ja koitan jatkaa tuosta.
pohjalla olevan kuvan geometria näyttäisi olevan kohdallaan verrattuna noihin pariin mittaan mitä nopsaan rullamitalla otin. ainakin tuosta voisi laskea pinta-alojen suhteita?
No tuo vois kai pitää paikkansa tuo madalluksen osuus, aika vähän se kyllä on kun esim 12R:ssä katoo 5cm madalluksella noin 80cm2.
Mutta tuo peilien osuus kuulostaa kyllä niin pieneltä että voiko pitää paikkaansa? Eikö melkein tuon verran ole pinta-alaa jo pelkässä peilin varressa? 1cm*10cm (paksuus*pituus) = 10cm2 ? Laskurissa peilin kooksi laitettu 77cm2 joka sekin tais olla enemmänkin liian vähän kun paljon.
Siltä tuo kyllä alkaa vaikuttaa kun oikein tihrustaa et vain tuo renkaan leveys siinä vaikuttaa.
Pystykö kattoon noita mittoja joskus 12R:stä jos siihenkin saatais tarkennusta?
itseasiassa zx14 madallusta voisi yksinkertaistaa niin, että renkaan leveys*madallus=vähentyvä p-aLaitoin tuon 120mm mukaan madalluksen.
eli esim 5cm madallus olisi 120*50=600 mm2
todistaa myös että tuo mun malli on about tontilla (690mm2 käsivaralla epätarkasta kuvasta)
Lainaus lisätty niin selkii mihin tuo 120mm liittyi...
Tarkotitko noiden saatujen pinta-alojen eroa siihen mitä lehdet ilmoittaa?
Virhe zx 16,6%
Virhe zzr 19,3%
Tossa se oli:
http://www.sportrider.com/tech/146_0106_aero/index.html
Täytyy lukee uudeleen kun jaksaa joskus.
Tuli luettua vissiin vähän harkkoen, en huomannut ollenkaan juttua noista adaptereista.
Ummikko olen minäkin laskuissa, mutta aina voi yrittää hesse_biggrin Laskee tosiaan samalla cv:llä (0,603), ja se on kyllä pikkasen väärin.. Suht vaikea kuitenkin saada mitään paikkansa pitävää cv-arvoa esim madallukselle. Ton vois tietenkin muuttaa niin että madalluksen kohdassa käyttäis vaikka suoran levyn cv:tä, mutta sekin on väärin koska siellä takana on syyläri + kone jotka päästää kyllä ilmaa läpi paremmin kuin suora levy.
Täältä (http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa2.html) ja täältä (http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient) voi katsella suuntaa noille cv-kertoimille.
Tälläset taas olen joskus löytänyt kaikentietävästä netistä:
cv ala cv*ala ZX12R 0,603 0,566m2 0,341 ZZR1400 0,563 0,578m2 0,325 Busa 0,561 0,559m2 0,313
Että nyt oikein kun miettii niin madallusten ja peilien vaikutussuhde saattais kääntyäkin toisinpäin.. koska peileissä varmaan on pienempi kerroin kun tuo 0,603 ja syylärissä varmaan ?! isompi.
pinnan muoto cv kartio 30 astetta (=peilit) 0,34 levy (=syyläri/kone) 0,8-1,0
Tuolta löytyy hyvät kuvat noiden kahden etuprofiilien eroista. Huomaa 14:n ilmanohjaimet renkaan sivuilla. http://kawasakiworld.com/zx-12r/41576-zx12r-vs-zx14.html
Toinen juttu jonka bongasin: http://www.sportrider.com/tech/146_0106_aero/index.html
Madaltaminen siis vaikuttaa ilmanvastukseen siltä osin mitä a) eturenkaasta jää "piiloon" b) lokasuojan yläreuna peittää syylaria enemmän. ?
Googlailin aikani mutta en päässyt selville miten jonkun kappaleen Cv voidaan laskea? Noissa kaavoissa pitäisi aina tietää joko joko Cv tai Fd unknw
Tässä myös vähän lisää pohdittavaa ;)
Missäs kierrosluvussa se zzr:n 6. vaihteen nopeusrajoitin iskikään? Rattaat oli orkkiksena 17/41 ja takarengas 190/50-17 vai 190/55-17 ?
edit. Muut löytyi jo paitsi kierrosrajotin.